Deze week woonde ik een workshop bij: Duiken in Zeeland 2.0. Duiken in Zeeland biedt volop kansen. In het Pieken in de Delta-project Dutch Divers Delta van de Nederlandse Onderwatersport Bond is in de afgelopen jaren uitgebreid onderzoek gedaan naar kansrijke doelgroepen en hoe hierop in te spelen. De resultaten van dit onderzoek werden gepresenteerd tijdens een symposium in het voorjaar van 2011. Nu komt het erop aan: iedereen moet aan de slag en daarvoor organiseren Kenniscentrum Kusttoerisme en de Nederlandse Onderwatersport Bond drie workshops. De derde workshop heeft als thema:
Duiken in Zeeland 2.0
In deze workshop stond centraal wat sociale media kan betekenen voor de duiksport. Als we weten dat de gast steeds meer doet met sociale media, dan willen we graag weten hoe daar in deze tak van sport mee om kan worden gegaan. Wat is nu nuttig en hoe bouw je een netwerk op?
De workshop werd gegeven door Gerard Gielen, ondernemer en docent aan de Hogeschool Breda.
Ik had verwacht dat het over de toegevoegde waarde van duiken voor Zeeland zou gaan en hoe je daar met social media op in kunt spelen. Maar het ging vooral over tools om je website te controleren en te verbeteren.
Gielen had zich ook niet verdiept in het duiken, maar nam vooral zijn eigen site/onderneming als voorbeeld.
Eerlijk gezegd was het enige nuttige zijn analyse van duiken in Nederland. In Nederland profileren we het duiken als zwaar en moeilijk, met klauteren over dijken, slecht zicht en dikke zwarte neopreenpakken. De foto’s hiervan zien er niet echt uitnodigend uit met mensen die vermoeid ogen.
Een organisatie als Padi richt zich op meerdere typen duikers en past daar ook tekst en beeld op aan. In ieder geval zie je lachende gezichten, de zon schijnt altijd, de pakken zijn kleurrijk. Je kunt bijvoorbeeld avontuurlijk duiken, genieten van de rust onder water of het onderwaterleven bewonderen. Een andere benadering, die zeker ook voor de Zeeuwse duikwateren opgaat. Immers, hier zijn ook verschillende soorten stekken met voor elk wat wils.
Het grappige was dat de aanwezige ‘oude garde’ dit toch moeilijk te verkopen vond aan de toeristen. Alsof Zeeland niet de meeste zonuren heeft en er niet fantastische voorzieningen worden aangelegd om de duikers makkelijk te water te laten. In deze discussie eindigde de workshop. Een beetje teleurstellend, maar ik heb wel weer leuke contacten opgedaan.