16.000 ambtenaren konden in de week van 30 november kennis maken met een innovatieve manier van werken op het Open Innovatiefestival. Er was veel ruimte voor social media, tools om efficienter werken, interactie met de burger. Mijn invalshoek was Communicatie 2.0, uiteindelijk een combinatie van alles!
Ik begin mijn preso altijd met een aantal vragen, om af te tasten wat men al weet. Dat wisselde sterk. Maar zo zit ook de samenleving in elkaar. M.i. is het nog maar een beperkte groep die overal te vinden is en van veel nieuwe middelen gebruik maakt. Wij -socialmedia-adepts-, mogen het wel allemaal zo belangrijk vinden, maar de mensen om mij heen zijn lang zo vaak niet online en weten amper waar ik het over heb. Waarom zouden ambtenaren geen doorsnee van de samenleving zijn?
Voor mij is het belangrijk dat de overheid weet wat er mogelijk is en dat er een weloverwogen keus gemaakt wordt om gebruik te maken van social media.
Dienstverlening vind ik een ander verhaal. Dit moet je zoveel mogelijk kunnen aanbieden op tijdstippen dat het de klant uitkomt. En niet voor minder belangrijke zaken naar het gemeentehuis sturen.
Een voorbeeld:
Mijn vuilnisbak was op dinsdag niet teruggekeerd van de ophaalronde. Toen ik een nieuwe wilde regelen, moest ik mij legitimeren in het gemeentehuis zelf. Omdat ik overdag niet kan, moest ik er savonds naar toe. Het gemeentehuis is alleen op dinsdagavond open en ik was net te laat om er heen te gaan. Ik moest dus een week wachten. Met de feestdagen niet zo handig. Graag had ik deze legitimatie via DigiD afgehandeld. Ik mocht echter al blij zijn dat ik het formulier thuis ik kon vullen…